Wypożyczalnie rowerów miejskich w ostatnich latach stały się codziennością w wielu polskich miastach. Kolejnym etapem rozwoju systemu komunikacji jest współdzielenie samochodów, powszechne w Europie Zachodniej i USA, a w naszym kraju dopiero raczkujące. Pierwsze tego typu inicjatywy w Polsce bazują na pojazdach wyposażonych w spalinowe lub hybrydowe układy napędowe. Na tym tle wyróżnia się startująca w listopadzie we Wrocławiu Miejska Wypożyczalnia Samochodów Elektrycznych VOZILLA, która oparła swoją flotę o zeroemisyjne Nissany LEAF i e-NV200.

 

System startujący w stolicy Dolnego Śląska wyróżnia się nie tylko szerokim wykorzystaniem aut elektrycznych, ale również szeregiem udogodnień dla użytkowników, w zdecydowanej większości niedostępnych w tego typu inicjatywach w innych polskich miastach. Kierowcy każdego ze 190 Nissanów LEAF oraz 10 vanów e-NV200, które docelowo będą funkcjonowały w ramach VOZILII, będą mogli jeździć buspasami, korzystać ze specjalnych miejsc parkingowych oraz wjeżdżać w strefy standardowo zamknięte dla aut. W rezultacie car-sharing obok wypożyczalni rowerów miejskich oraz autobusów i tramwajów będzie stanowić nowoczesne uzupełnienie systemu komunikacyjnego miasta.

Jesteśmy przekonani, że VOZILLA nie tylko wpłynie na jakość życia mieszkańców Wrocławia, ale również pozwoli odkłamać wiele mitów na temat aut elektrycznych, takich jak zbyt mały zasięg uniemożliwiający codzienne funkcjonowanie. Jeśli w ciągu jednego dnia pojedynczy pojazd może wesprzeć kilkadziesiąt osób w ich zadaniach prywatnych lub biznesowych, to tym bardziej mógł to zrobić w przypadku indywidualnego właściciela. Dodatkowo idea car-sharingu doskonale wpisuje się w wizję rozwoju elektromobilności Nissana, według której samochód elektryczny jest częścią szerszego ekosystemu” – mówi Dorota Pajączkowska, PR Manager marki Nissan w Polsce.

Nissan LEAF, który stał się filarem systemu VOZILLA, to najpopularniejszy samochód elektryczny na świecie, który od swojej premiery w 2010 roku został sprzedany w ponad 300 000 egzemplarzy. Sprawdzona konstrukcja oraz sięgający 250 km (NEDC) zasięg umożliwi sprawne, codzienne funkcjonowanie miejskiej wypożyczalni. Bez wątpienia dodatkowym atutem jest jego zeroemisyjny charakter, który będzie wsparciem w walce ze smogiem we Wrocławiu.

Jak pokazały doświadczenia z innych europejskich miast car-sharing może przyczynić się do zmniejszenia korków. Badania wykazują, że 1 pojazd współdzielony może zastąpić od 9 do 13 prywatnych samochodów i tym samym zwiększyć miejską przestrzeń. Inicjatywa ma również zachęcić wrocławian do zamiany prywatnego auta na transport miejski, którego częścią jest system” – mówi Robert Oporski, dyrektor ds. rozwoju biznesu firmy Enigma, zarządzającej Miejską Wypożyczalnią Samochodów Elektrycznych VOZILLA.

Wypożyczenia pojazdów będą realizowane w systemie free floating, czyli auto na minuty. Dla kierowcy oznaczać to usługę „all inclusive” – w ramach opłaty zawarte są koszty rezerwacji, jazdy i parkowania.

Pełna prezentacja aut i systemu nastąpi w połowie października. Od tego momentu będzie można zapisywać się do wypożyczalni. System i auta będzie można również przetestować w dwa ostatnie weekendy października (21-22.10 oraz 28-29.10) podczas dni otwartych Miejskiej Wypożyczalni Samochodów Elektrycznych VOZILLA w wybranych punktach Wrocławia m.in. na pl. Solnym, pl. Wolności czy w okolicach pl. Grunwaldzkiego. Start usługi przewidziany jest na 4 listopada.

 

VOZILLA jest efektem podpisanej w lutym br. umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym między samorządem a firmą Enigma. Umowa obowiązuje przez 5 lat.